چه کار کنیم که رد پایه مبل بر روی فرش باقی نماند؟

چه کار کنیم که رد پایه مبل بر روی فرش باقی نماند؟

هنگامی که الیاف فرش تحت فشار زیاد و مداومی از مبلمان های عادی یا مبلمان تخت خواب شو قرار بگیرند، پس از مدتی امکان دارد در آن بخش از فرش مشکلی تحت عنوان کوبیدگی فرش به وجود می آید. کوبیدگی فرش در حقیقت بیشتر در محل فشار پایه میز و مبل یا اشیا سنگین روی فرش ایجاد خواهد شد. هنگامی که یک شی سنگین روی تار و پود فرش قرار می گیرد، بافت فرش در اثر فشار زیاد فشرده و جمع می شود و از همین رو این مسئله روی ظاهر فرش اثر می ‌گذارند و به مرور آن را دچار ساییدگی و فرسایش می نماید. به طور معمول در مکان هایی که لوازم سنگین روی فرش قرار می گیرد، کوفتگی فرش بیشتر رخ می دهد. فضاهایی مانند اتاق پذیرایی و اتاق خواب که مبلمان، میز و گاهی تخت خواب و میز آرایش روی فرش قرار می گیرند، سنگینی این لوازم سبب فشرده شدن بافت فرش می شود. در ادامه به پرسش چه کنیم تا جای پایه مبل بر روی فرش نماند؟؟ پاسخ خواهیم داد.

ما راهکارهای ساده و کاربردی به منظور جلوگیری از کوبیدگی فرش و برطرف ساختن آن وجود داشته که با به کار بردن آن ها می توانید به سادگی از شر این مشکل رهایی پیدا کنید. بی توجهی به کوبیدگی فرش های دستباف می ‌تواند به مرور باعث از بین رفتن تار و پود فرش و کج شدن آن گردد. در صورتی که فرش شما دچار چنین مشکلاتی شود، باید از خدمات دارکشی فرش در قالیشویی های معتبر استفاده کنید. در این روش متخصصین فرش به منظور رفع عیوب ابعادی فرش، عملیات دارکشی را به کار می برند. توجه داشته باشید که خدمات فقط برای فرش های دستباف انجام می‌ گیرد و فرش های ماشینی نیازی به آن نخواهند داشت.

برای رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل چه باید کرد؟

فرش از اجزای اصلی دکوراسیون منزل هر ایرانی می باشد. این کالای ارزشمند به طور معمول در وسط فضا قرار گرفته و مابقی وسایل دور آن چیده می ‌شوند. گاهی به خاطر کمبود فضا ناچار می ‌شویم قسمتی از وسایل را روی فرش بچینیم و بدین خاطر روی فرش فشار وارد می شود.‌ این فشار بر روی بافت فرش امکان دارد باقی بماند و ظاهر آن را تحت تاثیر قرار دهد. بسیار حائز اهمیت است بدانیم که جنس فرش ما چیست تا بتوانیم اقدامات اصلاحی لازم را برای رفع کوبیدگی فرش خود انجام دهیم.

هنگامی که مبل را برای مدت زمان طولانی از روی فرش جا‌به‌جا نکنیم، امکان دارد با کوبیدگی فرش رو به رو شویم. در این حالت تار و پود فرش به خاطر سنگینی مبل روی آن به شکل کوبیده ظاهر می ‎شود. اولین و آسان ‌ترین روش به منظور محافظت فرش از پایه مبل، قرار ندادن پایه مبل روی فرش و یا جا به ‌جا کردن دائمی آن می باشد. ولی قطعا شما عزیزان به مرور زمان از جا ‌به ‌جایی دائمی مبلمان خسته خواهید شد؛ ضمن این که جا به ‌جایی مداوم مبلمان به دلیل وزن زیاد آن ‌ها درست نیست. در ادامه بعضی راهکار های مفید عملی را به شما ارائه خواهیم کرد.

برای رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل چه باید کرد؟

بسیاری از خانواده ‌ها همواره در پی یافتن راه ‌هایی برای رفع کوبیدگی فرش می باشند. قرار گرفتن مبلمان روی فرش‌ ‌ها به مرور زمان سبب می ‌شود جای پای مبل روی فرش شما باقی بماند و سبب آسیب به فرش و از بین رفتن یکدستی آن گردد. برای رفع این مشکل پیش از هر چیز باید دلیل کوبیدگی فرشمان را بدانیم تا بر طبق آن بهترین راه حل را اتخاذ نماییم.

رفع کوبیدگی فرش با الیاف مصنوعی

همان طور که خدمتتان عرض کردیم، قبل از به کارگیری راهکارهای مختلف باید با جنس الیاف فرش آشنایی کامل داشته باشیم. در ادامه روش ‌های رفع کوبیدگی فرش با الیاف مصنوعی را به شما ارائه خواهیم داد.

رفع کوبیدگی فرش با استفاده از یخ

به منظور انجام این کار در آغاز لازم است تا زیر قسمت کوبیده شده فرش محافظی مثل حوله یا پادری قرار دهید، تا در صورتی که کف خانه از چوب، پارکت یا هر جنس دیگر است، خراب نشود. سپس بخش کوبیده شده فرش را با تکه ‌های یخ بپوشانید و بگذارید در طول شب یا حداقل برای مدت زمان چهار ساعت روی آن باقی بماند. در این شیوه یخ با تبدیل به آب شدن الیاف له شده فرش را به آرامی جذب خود می ‌نماید و باعث می ‌شود تا از حالت کوبیدگی خارج شوند.

بخوانید:  بهترین و ارزان ترین مبل تخت خواب شو

حتما به یاد داشته باشید، اول این کار را با یک قسمت کوچک امتحان کرده تا اطمینان یابید الیاف فرش یا موکت رنگ پس نمی ‌دهد.

بعد از آن که طی چند ساعت فرش آب کافی را به خود جذب نمود، با یک حوله تمیز رطوبت اضافی آن را بگیرید. حواستان باشد که نه فرش کاملا خشکِ خشک شده و نه آب اضافی داشته باشد. در آخر کار، حوله ‌ای که زیر فرش گذاشته بودید را بردارید و با کمک یک سکه یا قاشق الیاف فرش را به جهت ‌های مختلف حرکت دهید تا مانند دیگر قسمت‌های فرش صاف گردد.

رفع کوبیدگی فرش با الیاف طبیعی

الیاف طبیعی شامل پشم، پنبه و سیزال می‌ گردد. یکی از بهترین‌ روش ‌های رفع کوبیدگی فرش با الیاف طبیعی استفاده از بخار است. در این مرحله دوباره باید برای دسترسی به بخش فرورفته، آن را از زیر مبل، میز یا هر وسیله سنگین دیگر بیرون آورید.

رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل به وسیله بخار شور

یکی از راه های ساده به منظور رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل استفاده از بخار شور می باشد. بخار شور وسیله ای است که بیشتر از آن برای تمیز کردن فرش و سرامیک و پرده ها استفاده می گردد. ولی شما می‌ توانید از این دستگاه به منظور رفع کوبیدگی فرش و از بین بردن فشردگی های به وجود آمده روی فرش نیز استفاده نمایید. برای این کار فقط لازم است بخارشور را روشن نمایید و به آرامی روی محل مورد نظر بکشید.

 رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل

چند ثانیه ای صبر کنید سپس با استفاده از یک برس پلاستیکی و یا با کمک دست الیاف فرش را در جهات مختلف حرکت دهید. بخار داغ که از دستگاه بخار شور خارج می گردد، به رفع کوبیدگی فرش و از بین بردن فشردگی آن کمک زیادی می کند. اگر به بخارشور دسترسی ندارید می توانید به منظور از بین بردن کوبیدگی فرش از اتو بخار نیز استفاده نمایید. در صورتی که با انجام این ترفند تغییری در فرش شما به وجود نیامد و کوبیدگی آن برطرف نشد، پیشنهاد می ‌کنیم که از خدمات قالیشویی برای رفع این مشکل استفاده کنید.

رفع کوبیدگی فرش با اتوبخار

مثل روش قبل، در آغاز یک حوله زیر فرش بگذارید تا زمین زیر آن از خراب شدن به خاطر گرما و بخار مصون باشد. اتوبخار را پر از آب نمایید و روی بیشترین درجه حرارت قرار دهید. سپس آن را در فاصله 10 تا 15 سانتی متری بالای کوبیدگی به شکل ثابت نگه دارید و دکمه بخار را فشار دهید. آن قدر این کار را تکرار نمایید تا فرش مرطوب و گرم گردد. در صورتی که اتو بخار ندارید، می‌ توانید با اسپری آب، بخش فرورفته را مرطوب نمایید و همین کار را با سشوار انجام دهید.

در مواردی که کوبیدگی بسیار عمیق می باشد، یک پارچه را خیس نموده و بچلانید تا حدی که رطوبت داشته باشد. سپس آن را روی کوبیدگی بگذارید. اتو را روی حرارت متوسط بگذارید و زمانی گرم شد، یک دقیقه روی پارچه آرام فشار دهید. آن گاه اتو را برداشته و اجازه دهید پارچه روی فرش بماند تا خشک گردد. سپس پارچه یا حوله تمیزی روی فرش بکشید تا خشک شود و با برس یا قاشق آن را پوش دهید.

راه های جلوگیری از کوبیده شدن فرش

به منظور جلوگیری از ایجاد کوبیدگی فرش و فشرده شدن بافت آن روش های متعددی وجود دارد. اولین و مهم ترین روشی که باید در مورد پیشگیری از کوبیدگی فرش بدانید این است که فرش را تا حد امکان زیر لوازم سنگین که فشار مقطعی به تار و پود فرش وارد می ‌کنند، قرار ندهید. سعی کنید با قرار دادن ترمز فرش در زیر آن از سر خوردن فرش جلوگیری نمایید. ترمز فرش در حقیقت به نوعی لاستیک های مخصوص به منظور ثابت نگه داشتن فرش گفته می شود که از حرکت و سر خوردن فرش جلوگیری می نماید. شما می توانید این لاستیک ها را به اندازه مورد نیاز خود قیچی کنید و در قسمت های مختلف فرش قرار دهید. هنگامی که فرش شما کمتر تکان بخورد و حرکت نکند، بافت فرش کمتر آسیب می بیند و دچار کوبیدگی می شود.

به جای استفاده از موکت زیر فرش می توانید از پدهای زیر فرش نیز کمک بگیرید. این کار سبب می‌ شود تا فشار و وزن اضافی روی فرش عمیق روی یک نقطه به وجود نیاید و فرش شما دچار آسیب کمتری شود. شما می توانید این پدها را در ضخامت ها و اندازه های مختلف خریداری نمایید و آن را زیر فرش خود قرار دهید. روش دیگری که به طور معمول به منظور جلوگیری از کوبیدگی فرش بسیار تاثیرگذار است، جابجا کردن فرش می باشد. برای این که فشار مداوم و طولانی مدت به یک نقطه از فرش وارد نگردد، بهتر است هر چند هفته یا چند ماه یک بار جای فرش را تعویض نمایید.

زیر پایه مبل چی بزاریم؟

یکی از مهم ترین دلایلی که سبب ایجاد کوبیدگی فرش می ‌شود، پایه های مبل می باشند. استفاده از ضربه گیر زیر پایه مبل روی فرش می تواند از ایجاد فشار زیاد روی یک نقطه از فرش پیشگیری نماید و احتمال ایجاد کوفتگی فرش را کم می کند. استفاده از ضربه گیر نه فقط فشار پایه مبلمان روی فرش را کم می کند، بلکه مثل ضربه گیر و صدا گیر عمل می کند و باعث می شود که مبل شما کمتر تکان بخورد و در صورت تکان خوردن پایه های مبل نیز دچار آسیب نشوند. به طور معمول ضربه گیرهای چسبی پس از مدتی خراب می شوند و باید از یک ضربه گیر جدید استفاده نمایید. در صورت تمایل می توانید از نوعی ضربه گیر پایه مبل که چسب قوی تری داشته و یا با پیچ به پایه مبل متصل می شود نیز استفاده کنند.

بخوانید:  استفاده از مبل تخت خواب شو | ویژگی ها و مقایسه

زیر پایه مبل چی بزاریم؟

همه ی تولید کنندگان مبلمان این روزها انواع ضربه گیر پایه مبل و پدهای زیر پایه های مبل را به منظور محافظت تولید می کنند. این ضربه گیرها و زیر پایه ای ها در طرح ها و جنس های متفاوتی وارد بازار می گردند. شما می توانید بر اساس نیاز و سلیقه خود از بین این انواع انتخاب نمایید.
زیر پایه ای و ضربه گیر از هر نوع صدمه و آسیب به فرش، موکت، کفپوش خانه و پایه مبل جلوگیری می کنند. حتی می توانید زمان خرید مبلمان این ضربه گیرها را از فروشنده بخواهید. فروشنده می تواند ضربه گیری متناسب با نوع و جنس و مدل مبلمان به شما بدهد. مواد مختلفی برای تهیه این ضربه گیرها استفاده می شود. از انواع ضربه گیر و زیر پایه ای می توان به ضربه گیر ژله ای پایه مبل، زیر پایه مبلی فومی، زیر پایه مبلی نمدی و غیره اشاره نمود.

ضربه گیرمبل چطور عمل می کند؟

همانطور که اشاره کردیم ضربه گیرها و زیر پایه ای ها دارای انواع متفاوتی هستند و هر یک بسته به نوع خود به نحوی از آسیب دیدن الیاف فرش و موکت و همچنین پایه مبل جلوگیری می نمایند. همچنین ترمز پایه مبل سبب می شود موقع جابجایی هیچ نوع سر و صدایی به وجود نیاید و به کفپوش خانه هم آسیبی نرسد. با استفاده از زیرپایه یا ضربه گیر مبل می توانید از ورود هر نوع آسیب به الیاف فرش جلوگیری نمایید و زیبایی و سلامت و قوام فرش را برای مدت زمان طولانی حفظ کنید.
درنتیجه استفاده از این وسیله نه فقط برای فرش شما مفید است؛ بلکه مزایای دیگری نیز دارد. در این بخش می توانیم به مهم ترین مزایای ضربه گیر یا زیرپایه ای مبل به طور فهرست وار اشاره نماییم:

  • اول، از ایجاد هر نوع سر و صدایی در زمان جابجایی جلوگیری می کند.
  • دوم، از آسیب دیدن کف پوش خانه جلوگیری خواهد کرد.
  • سوم، از آسیب دیدن تار و پود فرش یا موکت پیشگیری می کند.
  • چهارم، از صدمه دیدن پایه مبل جلوگیری می نماید.

آیا می توانیم در منزل زیر پایه مبلی بسازیم؟

اگر به هر علتی به ضربه گیر مبل دسترسی نداشتید شما می توانید خودتان اقدام به ساخت نوعی زیر پایه ای مبل نموده و به جلوگیری از کوبیدگی فرش کمک نمایید. ساخت این وسیله کار نسبتا آسانی بوده و شما می توانید با استفاده از چند ابزار برای خودتان زیر پایه ای بسازید.
برای این کار نیاز به قیچی، چسب، پارچه نمدی و تکه های موکت خواهید داشت. شما باید پارچه ای را که به منظور ساخت ضربه گیر انتخاب نموده اید به شکل سطح مقطع پایه مبل در آورید. به عنوان مثال اگر سطح مقطع پایه گرد است زیر پایه ای خود را به شکل گرد ببرید و اگر مربع است آن را به صورت مربع در آورید.
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که زیر پایه ای باید دقیقا به اندازه پایه باشد و از آن بیرون نزند. چون در صورت بیرون زدن، جلوه ناخوشایندی ایجاد می نماید. پس از این که کار بریدن زیر پایه ای به اتمام رسید، آن را با استفاده از چسب به زیر پایه مبل بچسبانید و منتظر بمانید تا به خوبی خشک شود و بچسبد. با این روش به آسانی یک ضربه گیر پایه مبل ساخته اید و مانع از آسیب دیدن فرش شده اید. بعضی از لاستیک زیر پایه صندلی میگذارند تا به عنوان ضربه گیر مبل عمل کند.

از بین بردن کوبیدگی فرش با مبل به وسیله موکت

شاید با مشاهده ی این موضوع در آغاز کمی متعجب شوید، ولی استفاده از موکت یکی از راه های ساده به منظور رفع کوبیدگی فرش است. قرار دادن موکت زیر فرش درست مانند یک ضربه گیر عمل می نماید و خاصیت ارتجاعی فرش را افزایش می دهد. زمانی که زیر فرش از موکت استفاده می‌کنید، فشار وارد بر فرش کم می شود و تار و پود فرش کمتر دچار آسیب خواهد شد. این موضوع به ویژه در خانه هایی که کف آن سرامیک و پارکت است، کاربرد بیشتری خواهد داشت.

جمع بندی نهایی

کوبیدگی فرش مشکلی می باشد که معمولاً به وفور در منازل رخ می دهد و سبب از بین رفتن ظاهر زیبای فرش می شود. اگر فرش شما در اثر قرار گرفتن پایه های مبل برای مدت زمان طولانی دچار فرسایش شده و بافت آن دچار ساییدگی شده است، بهتر است به منظور رفع این مشکل از خدمات رفوگری فرش کمک بگیرید. به منظور رفع مشکلات سطحی کوبیدگی فرش نیز می توانید از متخصصین و کارشناسان باتجربه در قالیشویی که در نزدیکی تان واقع شده درخواست کمک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *